ソラマメブログ

2020年09月25日

Bento に古いスキン2

前回の記事で、シェイプを替えずにスキンだけ古いのにすると変な顔になることがある、と書きました。これはその例で、同じスキン、同じシェイプです。
装着の順番にもよるようで必ず出るのではないです。一度出てしまうとやりなおしたりリベイクしても治らないことがあります。
私の対策はスキン毎にシェイプを調整しスキンとセットで保存しておくこと。このときLinkしないよう注意します。

In the previous article I reported that there is a case causes strange faces when changing skin without changing shape. There are some examples. These are using same skin and same shape. It could be related to the order of wearing and it does not come every time. Once it happened, sometimes it cannot fix by undo or rebake. My fix is to provide every shape for each skin and save them as outfits respectively. It is important not to make Link at that time.




これは4枚とも同じシェイプ。左上は調整した直後の顔、他の3枚はセーブしたアウトフィットを別の日に呼び出したの。
下の二つの長い顔は似てますが、眼の形が違います。眼のスキンも変わってます。古い眼が出てるし、キャッチライトも変。
Eyes Alpha がLinkされてると他のBentoで外すとこちらも外れてしまうようです。
衣装やアクセもコピー使用するものはなるべくLinkを外しておいた方がいいでしょう。
着回しで調整すると他で使ってるのも変化してしまうことになるので。それが便利なこともあるんでしょうけどね^-

These four pictures are using the same shape. The top left is the one I adjusted. On the other three pictures the saved outfit was called out other times. The below two are similar but the eye shape is different. Also, the eye skin is changed in which the old eyes are shown and the catch light is different. It may be due to the linked Eyes Alpha that was detached when it was taken off in other Bento outfit. I think it is better to remove Link when copying clothing or accessory that is used in other outfits. If you do some editing objects when doing mix and match, it will affect the linked one used in other outfits. It could be convenient in some cases though…




細かいところでも時々バグ?が出ます。セーブして後で開くと数値は同じなのに微妙に差がでてしまう;; 
左は私の調整(上の絵の左上)より目尻が下がり、右は片目だけ下がってます。逆につり目になることもあります。唇も微妙に違う。
この現象はGENUSの純正シェイプとスキンでも出ます。毎回再調整はめんどいので、何種類かシェイプを用意し治るのを採用します。
他の人にはどう見えてるのでしょう。生着替えは避けた方がいい。人前でお化粧変えるのRLでもしませんよね^-^

There are some bugs in detailed areas. If opened later after saving, there could be some minor difference even the adjusted numbers are the same. On the left, the outer eye corners are lower than my original (top left in the above picture) and on the right, only the right eye corner is lower. In some case it will be slant eye on the contrary. The lips are also different a bit. This phenomenon comes with genuine GENUS skin and shape. It is not convenient to readjust every time, I prepared several shapes and adopt a suitable one for the day. I wonder how it will be seen by others. It should be avoided to change skins in public. Naturally we do not change makeup in company even in RL.




ガラアバでも突然違うシェイプになるバグがありました。古い記事を見てください。
There were several cases to cause different shape in classic avatars. Please visit my old articles.

別人バグ:http://temisirbu.slmame.com/e1102648.html 
和田現象:http://temisirbu.slmame.com/e541184.html 
  

Posted by Temi at 06:05Comments(0)変なバグ

2020年09月18日

Bento に古いスキンを 

メッシュヘッドでもBOM (Bakes On Mesh)で古いスキンを使うことが出来ます。
左はGENUSのヘッドに古いフリーのスキンを装着したもの、右はガラアバで同じスキンの以前の私。
GENUSの場合、Universal HUDを装着し、BAKES ON MESHをONにし、Head Alphaを脱いでから、古いスキン装着。
眉毛が残ってしまった場合、GENUSは眉毛の編集がTatooなのでHUDでOFFにします。

It is possible to use classic skin on Bento heads using BOM (Bakes On Mesh). The left is GENUS head with old skin. The right is the same skin on my classic shape. In the case of GENUS, wear Universal HUD, touch BAKES ON MESH to ON, detach Head Alpha, and wear an old skin. If the eyebrow was left, put the TATOO layer OFF since GENUS uses Tattoo layer to edit eyebrow.




ちょと目元がきつい別のスキン。メッシュになって一番大きな差は、鼻孔の表現ですね。古いスキンでもしっかり形が出来ます。
シェイプがメッシュ用のままスキンを変えると変な顔になってしまうことがあります。Edit Shapeで調整し直します。
ガラアバと同じ数字にしても同じ顔にはならないので、全部作り直す感じです。
注意するのは、そのまま保存するとLinkがついてしまい、他で使ってるシェイプにも影響すること。
作業の前に最初のフォルダに戻り、必要なものを全てコピーし、別ファイルにペーストしておきます。このときPaste as Linkにしない! 

Another old skin with a bit strong eye. The biggest difference of the mesh shape is the expression on nostrils, which is clear even with old skins. If the shape was left as that for Bento when wearing an old skin, it may end up with a strange face, so it should be readjusted. Since the same shape adjust numbers for old skins will not work, it will be a complete editing for the mesh head to match the old skin. Please be careful not to sabe the result on the shape since there is Link on the shape, if so, the change will affect all other outfit using the shape. Before starting the work, it is recommended to go back to the original folder and copy all necessary items for a new folder. At this time, do not make “Paste as Link”.




あまり使っていない文字通りクラシックなスキン、SL16Bのフリーギフト。目は古い眼を使うのが難しいです。
このスキンは古いものしては鼻の表現もまあまあです。でもシェイプを調整しないと小鼻の脇に変な影が出る。
メッシュヘッドになっても、北欧人の三角定規みたいなシャープな鼻は出来ないみたいです。

This is literally classic skin that I seldom use. Free gift at SL16B. It is difficult to use old eyes on the mesh. This skin provides rather good expression of nose as an old skin, but there will be strange shade on the side of nostril that needs some adjustment. Even with the mesh head, it may be hard to get cool triangle nose like the Northern Europeans.




以前死刑にしてしまった妹のスキン。これもSL16B。このような柔らかい形の鼻は右側のガラアバでもなんとか。
気に入らないのは眼。右上のようないたずらっぽい可愛さがでないので、サングラスでカバー。このヘッドはStrong Faceという名前なので仕方ないか;; 
眼を閉じるのもこのヘッドでは苦手。右下はただ瞬きしただけなんですけど、これをちょっとレタッチすれば素敵な寝顔になります。
まあ、古いスキンは沢山持ってるので、だんだん試していきます。GENUSスキンを使ってる顔は以前の記事を見てください。
フリーのBento 2:http://temisirbu.slmame.com/e1697889.html

The skin of my sister who I executed before. This is also SL16B gift. This kind of soft cute nose can be made even with the classic avatar. I do not like the eyes of this head. It is impossible to get such an impish cute eye as the right, so I wore sunglasses to cover them. It might be natural since the name of this shape is “Strong Face”. Also, it is hard to get nice closed eyes with this head. The right below is only nictitating but cool sleeping face can be made with a small retouch. Please visit old articles for my face using GENUS skin.
Free BENTO 2: http://temioyen.slmame.com/e1697891.html







  

Posted by Temi at 06:05Comments(0)